Cara Semulajadi Menghasilkan Kolagen Dalam Badan.

APA ITU KOLAGEN?

Kolagen adalah salah satu protein   yang bermolekul makro yang menyusun tubuh manusia. Keberadaannya adalah kurang lebih mencapai 30% dari seluruh protein yang terdapat di tubuh. Dia adalah struktur organik pembangun tulang, gigi, sendi, otot, dan kulit. Serat kolagen memiliki daya tahan yang kuat terhadap tekanan. Kata kolagen sendiri berasal dari bahasa Yunani yang artinya (bersifat lekat atau menghasilkan pelekat).




Kolagen dihasilkan daripada fiber dan protien yang terdapat di dalam kulit. Fiber ini menguatkan,  dan menyokong pertumbuhan sel kulit dan membuatkan kulit kita licin, cantik dan sihat. Apabila kolagen berkurang, kulit akan mula menunjukkan tanda-tanda penuaan, dan kedutan. Apa cara yang boleh kita buat untuk membuatkan tubuh badan kita sendiri menghasilkan kolagen ini tanpa perlu bergantung kepada pengambilan kolagen yang kebanyakkannya sintetik dan tidak diketahui  sumbernya kerana pengambilan kolagen boleh menyebabkan alahan sama ada pil,serbuk,minuman,krim dan suntikan boleh menyebabkan alahan. Oleh itu, anda perlu melihat label produk mengenai kandungannya untuk mengelakkan bagi mengelakkan sebarang alahan.

Tubuh kita mampu menghasilkan kolagen dengan pengambilan Vit C, Vit B Complex dan Vitamin E yang konsisten. [credit]











Vitamins That Produce Collagen 










Vitamin C

Pada tahun  2009 artikel oleh  Linus Pauling Institute dari Oregon State University,Vitamin C sangat penting untuk menghasilkan kolagen dalam badan.Badan anda berupaya mampu melakukan banyak perkara tetapi ianya tidak dapat menghasilkan atau menyimpan Vitamin C. Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya. Vitamin C merupakan bahan antioksida yang berkeupayaan tinggi yang juga turut dikenali sebagai nutrisi yang berupaya melakukan semua perkara.




Vitamin E

Berperanan sangat penting bagi kesehatan kulit, iaitu dengan menjaga, meningkatkan keelastikan dan kelembapan kulit, mencegah proses penuaan diri, melindungi kulit dari kerosakan akibat radiasi sinar ultraviolet, serta mempercepat proses penyembuhan luka[3]. Ia berkerjasama dengan vitamin C untuk membina kolagen dalam tubuh dan membuatkan si pengamal nampak muda kerana kolagen yang terhasil melambatkan proses penuaan.Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat.Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.






Vitamin B Complex
Menurut kajian yang dijalankan oleh  American Academy of Dermatology menemui bahawa  Niacin (Vitamin B3) membantu mengurangkan kedutan wajah yang disebabkan oleh  pendedahan kepada cahaya ultraviolet dan memunjukkan peningkatan terhadap penghasilan kolagen.


B Complex penting dalam proses perkembangan sel manusia. Vitamin B yang penting untuk kesihatan kulit, rambut dan kuku ialah B1, B2, B3, B5, B9, B12, Biotin dan Kolin. Kekurangan salah satu daripada vitamin-vitamin ini boleh menyebabkan masalah kulit kering, kulit berdebu, dermatitis, berkedut, jerawat, ruam, rambut gugur dan kuku rapuh.
 



SET KULIT CANTIK YANG DI CADANGKAN

Basic:  Skin Care set   * FREE POSTAGE
 of B com, Vitamin C and Vitamin E.

Add on: Vita Lea
GLA Complex 

Mereka yang ingin mencari supplemen asas utk kesihatan kulit dari produk Shaklee, boleh hubungi saya  SMS di 0196154956 agar saya dapat membantu anda dalam pengambilan vitamin yang betul untuk kesihatan yang mantap dan kulit yang cantik.


0 comments:

Post a Comment