SUPPLEMEN??? TUJUH ALASAN KENAPA KENA AMBIL.

[credit to kak N]

1. Sesetengah zat makanan contohnya vitamin E dengan dos yang diperolehi dari makanan tambahan memberikan kebaikan kesihatan yang lebih berkesan. Pengambilan makanan tambahan seperti vitamin C membantu mencegah ataupun melambatkan penjelmaan sesetengah penyakit-penyakit teruk seperti penuaan awal, selaput mata, rheumatoid arthritis dan diabetic.

2. Buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi vitamin dan galian yang kurang berbanding dengan buah-buahan dan sayur-sayuran yang tumbuh di tanah yang subur dan kaya dengan zat makanan. Di samping itu racun perosak , racun serangga , racun tumbuhan dan bahan pencemar yang lain juga mempengaruhi kualiti buah-buahan dan sayur-sayuran.

3. Zat-zat makanan akan hilang semasa proses pengangkutan , penyimpanan dan penyediaan. Vitamin2 tertentu seperti vitamin C dan enzim akan mudah musnah oleh haba semasa dimasak. Buah-buahan seperti epal mulai hilang kandungan Vitamin C sebaik sahaja ianya dipetik.

4. Pengambilan minuman keras, merokok, ubat-ubatan , laksatif dan antibiotic mengganggu penyerapan zat makanan. Pengamalan diet yang tinggi kafien , lemak , kolestrol, gula dan garam mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

5. Kita biasanya makan mengikut rasa dan bukan asas pemakanan. Contohnya makan nasi lemak sebagai sarapan pagi dan roti canai semasa minum petang. Kita sentiasa makanan oleh kerana kita lapar ataupun kita bosan atau demi memenuhi ketagihan atau kepuasan terhadap sesetengah makanan. Kita jarang makan kerana kita memerlukan zat makanan tertentu.Pengambilan minuman ringan (soft drink) menjadi satu trend pada hari ini. Begitu juga dengan semua makanan segera yang terkenal dan kini disogokkan dengan pelbagai mainan agar anak memujuk kita membeli yang mana makanan ini sangat tinggi kandungan lemaknya.

6. Memakan makanan seperti hotdog, stik, burger menjadi semakin popular terutamanya bagi masyarakat bandar. Dengan adanya semakin ramai kaum ibu yang bekerjaya, usaha untuk memperolehi tiga hidangan masakan rumah menjadi semakin sukar. Makanan yang dijual diluar biasanya rendah dengan nilai makanan, sedangkan kandungan MSG( monosodium glutamate), garam dan lemak adalah tinggi. Ini meningkatkan lagi kejadian kes diabetic, kanser dan jantung.

7. Seandainya anda mencari2 pemakanan tambahan tetapi tidak tahu bagaimana, Shaklee dapat membantu anda memperolehi kesihatan secara menyeluruh sepanjang hayat anda. Berdasarkan kepakaran dan teknologi proprietary selama lebih 40 tahun, Shaklee mempunyai pelbagai jenis produk pemakanan yang boleh anda pilih untuk memenuhi keperluan zat makanan anda.
Pilihla supplemen yang baik, untuk kesejahteraan tubuh badan kita.  Ada orang kata "Saya tak perlukan supplemen, sebab saya masih sihat." Adakah pemikiran kita masih bila sakit baru makan ubat, baru nak cari penawar sedangkan kita makan segala macam makanan yang ada? Instead of treating illnes, why don't we help ourselves to stay healthy? Tepuk dada tanya selera.Take care.

0 comments:

Post a Comment