Selalu Letih? Tanda-tanda Kurang Nutrisi


Tahukah anda?

1. Khasiat dalam makanan kita tidak sama lagi seperti dahulu. Teknologi, suhu bumi, persekitaran telah mengubah kandungan zat makanan. Saintis di Jepun, melaporkan bahawa kandungan Vitamin C dalam epal dan oren di pasaran mereka HAMPIR KOSONG!

2. Cara memasak kita yang terlalu keterlaluan. Zat makanan akan hilang jika terkena panas yang keterlaluan dan menyebabkan kandungan nutrisi di dalam makanan tersebut akan musnah dalam proses tersebut.

3. Terlalu banyak makanan yang kita makan telah diproses sebelumnya. Strukturnya diubah, zat makanan menjadi tidak lengkap. Fishball, fishcake, sotongball, crabstick, sosej, nugget dan macam-macam lagi.

Walaupun ramai orang tahu pemakanan yang kaya dengan vitamin dan mineral seimbang sangat baik untuk kesihatan namun hal ini sering diabaikan dan menyebabkan ramai antara kita kekurangan nutrisi.

TANDA-TANDA KURANG NUTRISI

*Sering keletihan-mudah lelah, lesu, hilang konsentrasi, mudah mengantuk, tidak bernafsu untuk makan, serta munculnya lingkaran hitam di bawah mata

*Gatal-gatal-Rasa gatal pada kulit adalah tanda tubuh kekurangan mineral zink.Tanda lainnya adalah luka yang susah sembuh dan garis putih pada kuku. Zinc membantu membuang karbon dioksida dari tubuh dan kita perlukannya untuk penyembuhan luka.

*Bibir dan lidah sering pecah-pecah:Gejala kekurangan vitamin B12 (riboflavin) adalah hujung bibir luka, lidah sakit, rasa panas pada mata seperti terbakar, keletihan, gangguan penglihatan, serta anemia. Kekurangan vitamin B12 paling sering terjadi pada mereka yang banyak minum kopi, pengguna ubat anti deppressant.

*Sering sakit- Antioksidan seperti Vitamin C, E dan Selenium sangat baik untuk sistem imun yang mampu mencegah virus-virus berbahaya dan sel penyebab kanser.Kekurangan antioksidan di dalam tubuh badan menyebabkan kita sering sakit.


Tabiat pengambilan suplemen vitamin dan mineral boleh membantu mengatasi masalah ini. Tambahan pula suplemen multivitamin yang diambil setiap hari memberikan faedah jangka masa panjang dalam menampung keperluan zat pemakanan yang tentunya kurang dalam pemakanan kita.

Perlu diketahui bahawa seiring dengan peningkatan usia, keperluan nutrien juga turut berubah. Kajian menunjukkan bahawa walau pun individu tersebut mengamalkan pemakanan sihat penuh dengan vitamin dan mineral, keperluan tersebut tidak mampu menampung keperluan tubuh terutama sekali di dalam kesibukan dan keadaan individu itu sendiri.Di sini lah multivitamin memainkan fungsinya dengan memberikan pelbagai manfaat kepada tubuh dan memastikan keperluan nutrisi harian dipenuhi.

Secara umum, suplemen vitamin dapat membantu dari segi:

*Menjaga kesihatan jantung.

*Meningkatkan tahap tenaga

*Meningkatkan sistem imun tubuh

*Menguatkan tulang

*Kesihatan mata dan penglihatan

*Menjaga kualiti kulit sihat.

*Zat pemakanan memainkan peranan penting dalam meningkatkan mutu kesihatan. Selain menampung kekurangan vitamin pada tubuh, bahan tambahan ini juga bertindak sebagai merawat penyakit yang berkaitan dengan kekurangan vitamin dan mineral.

Antara indivitu yang digalakkan mengambil vitamin ialah:

  • Anak- anak dan Remaja yang membesar.
  • Wanita Mengandung
  • Wanita hamil dan menyusu anak
  • Pengamal diet yoyo
  • Perokok
  • Pengamal vegetarian
  • Peminum alkohol yang kerap
  • Pesakit yang perlu mengikuti jadual pemakanan yang khusus.
  • Warga tua yang tidak boleh menyerap vitamin B12.
  • Golongan yang kerap memakan makanan yang dimasak panas. Hal ini kerana vitamin hilang dalam proses memasak.
  • Semua orang yang pentingkan kesihatan.


Namun begitu jangan salah faham.Walaupun memgambil vitamin setiap hari, kita masih perlu menjalani kehidupan sihat, pemakanan seimbang dan senaman sangat penting. Ianya bergerak seiring agak tubuh dan fungsinya dapat berfungsi dengan optimum dan kita dapat menjalani kehidupan yang sihat dan ceria.





Salam sayang;

Khairani Bahaudin
Shaklee Id 866293
019-6154956

1 comment:

  1. Tak Silap singgah disini.... Saya dapat "sesuatu" yg berharga td.. :-)
    Kena makan supplement dgn teratur nt ni

    ReplyDelete