Vitamin Untuk Masalah Keguguran Rambut

rambut yang cantik idaman semua

Hampir Botak?? Ketahui Punca Keguguran Rambut dan Cara Mengatasinya.

Assalammualaikum dan selamat sejahtera.


Rambut adalah mahkota kita tidak mengira jantina lelaki atau perempuan rambut merupakan suatu anugerah berharga yang penting. Rambut membuat wajah seseorang menjadi lebih menarik dan berseri. Masalah rambut gugur, nipis atau botak menjadi satu masalah yang sangat merisaukan. Tambahan pula cuaca panas dan pemakanan merosakkan struktur hormon dan enzim dalam badan menjadikan rambut kita gugur dan tidak bersinar.


Jika pada ketika ini anda sedang mengalami masalah keguguran rambut, anda tidak keseorangan kerana saya pun pernah mengalami situasi itu setelah 4-5 bulan melahirkan Rayan. Merata- rata rambut saya di lantai sehingga saya menyangkakan saya hampir botak. Masalah keguguran rambut yang teruk sering di alami oleh ibu-ibu yang baru melahirkan anak dan juga lelaki pertengahan umur.



Rambut adalah kutikel yang hidup. Seperti kuku juga rambut adalah kutikel yang perlu nutrisi daripada darah kita. Seseorang yang kurang nutrisi akan mengalami masalah pada rambut dan juga pada kukunya. Bagaimana mahu mengenalpasti rambut yang kurang nutrisi? Rambut yang kurang nutrisi akan kasar tebal dan kelihatan rapuh.
Banyaknya rambut gugur
PUNCA-PUNCA RAMBUT GUGUR


Keguguran rambut boleh berpunca daripada keturunan (contohnya, corak kebotakan lelaki) atau pun berpunca daripada situasi berikut:

Kekurangan Zat Besi
Jika keguguran rambut berlaku, kemungkinan anda kekurangan zat besi.

Stress dan Jangkitan
Kehilangan rambut dan penipisan boleh dilihat 6-9 bulan selepas tekanan yang teruk atau jangkitan (dipanggil "Telogen Effluvium"). Rambut tumbuh kembali 3-9 bulan selepas stress berkurang.

Ketidakseimbangan hormon
Kandungan Hormon Tiroid yang rendah boleh menyebabkan kehilangan rambut.
Jika kehilangan rambut di hadapan kulit kepala, ianya boleh jadi disebabkan oleh hormon berlebihan testosteron (pada lelaki) atau terlalu rendah estrogen (di kalangan wanita)

Penyakit Autoimun
Jika patch botak sekejap ada sekejap tiada, ia berpunca daripada penyakit autoimun. (punca biasanya autoimun berkaitan - contohnya, alopecia areata).

Supplemen semulajadi yang dicadangkan boleh memberi manfaat yang ketara dari masa ke masa dalam membantu menjadikan rambut lebih tebal dan sihat.

Adakah Supplemen Shaklee yang boleh membantu? Ya. :-)
Vitalea, B Complex, Vitamin C , Zinc dan GLA Complex

Vitalea - with Iron Formula
Mengoptimumkan sokongan keseluruhan pemakanan dengan nutrisi yang lengkap dengan formula Iron.

Biotin
Biotin terdapat dalam B complex
Biotin boleh membantu rambut yang kuat atau kuku (tersedia dalam serbuk pelbagai nutrien yang baik) pada kira-kira 200 mcg. Dengan mengambil mengambil tambahan 1,000-2,000 mcg sehari untuk membantu rambut dan kesihatan kulit. Biotin digunakan untuk menghasilkan keratin dan mengatasi masalah keguguran rambut . Ia juga mengawal rambut beruban.

Nota kaki: B complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting Vitamin B termasuklah 100% Biotin dan Asid Folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada di dalam B complex untuk keberkesanan yang sempurna.

VITAMIN C
Kekurangan nutrien vitamin C membawa kepada penyakit yang dipanggil skurvi, tanda- tandanya adalah kehilangan rambut. Vitamin C membantu pembentukan protein kolagen, yang merupakan sebahagian daripada rambut yang sihat dan kulit. Syarikat-syarikat kosmetik menambah vitamin C untuk krim kulit atas sebab ini. Kolej Sains Kesihatan Huntington mencadangkan mengambil 100 mg 200 mg harian nutrien ini

ZINC
Zink digunakan oleh badan untuk merangsang pertumbuhan DNA, menurut Huntington Kolej Sains Kesihatan. Ia mengesyorkan dos 15 mg setiap hari, Zink untuk kulit kepala membantu rambut untuk tumbuh lebih cepat.

GLA Complex
Menstabilkan Hormon di dalam badan.





0 comments:

Post a Comment